STOL DREAMTRAINER FZ 140HP cestovka 220km/h před personifikací
Celokovový letoun je postaven ze sériově vyráběné stavebnice ROKOAERO na základě letadla NG-6 VIA, 600kg, s prodlouženými křídly. Původní koncepce letounu je stejná, nebo podobná jako u letounu Bristell a byla navíc modifikována a výrazně vylepšena co se týká ovladatelnosti letounu v nízkých přistávacích rychlostech! Před personifikací znamená, že si letadlo můžete nastříkat libovolnými barvami dle vašeho libovolného vzoru, včetně vybavení avionikou na přání – za své. Takže můžete mít ideální letadlo dle svých požadavků.
Celé letadlo bylo už zprvopočátku spočítáno, konstruováno a postaveno tak, aby mohl být zavěšen těžší a mnohem výkonnější motor 1.2 TSI o výkonz 140HP za letu stavitelnou vrtulí velkého průměru o hmotnosti min 15kg. CG je v optimálních hodnotách! Letadlo je nezáludné, o něco vyšší reakční moment, je eliminovám vyosením motoru. Gyroskopický moment u za letu stavitelné vrtule Zejda 1, o průměru přes 2m je podobný jako u běžných menších vrtulí díky správně rozložené hmotnosti podél uhlíkových listů vrtule.
Výkon čtyřválcového řadového motoru s přímým vstřikem a turbodmychadlem označeného 1.2 TSI kód motoru CBZB je po úpravě 120HP až 140 HP a 220Nm. Výkon motoru záleží na průměru vrtule, jejím nastavení, počtu listů a nastavených provozních otáčkách motoru. S malou vrtulí bude mít motor větší otáčky a bude podávat vyšší relativní výkon.
Letoun jsem upravil pro sebe tak, aby měl vyvážené vlastnosti a provozuji ho na 120HP vzletového výkonu, tím že základní nastavení za letu stavitelné vrtule je hrubší než by mohlo být a to nedovolí motoru podat vyšší výkon a roztočit ho do vyšších otáček. ( dle respektování norem pro UL letoun 600kg , kde smí být využit maximální výkon motoru 120hp) s velkou za letu stavitelnou vrtulí „ZEJDA 1“. Max vzletový výkon je až 130HP při 4600RPM a při vzletu motor dává 400Nm a 2300RPM na vrtuli což je dáno pouze touto dvoumetrovou za letu stavitelnou vrtulí ZEJDA1 a jejím základním nasavením.
Pokud budete preferovat vyšší výkon až do 142.5HP můžete změnit průměr vrtule, ztratíte ale výhody vyváženosti celku pohonné jednotky a ovladatelnosti letadla na malých rychlostech a sníží se životnost motoru. (Tato volba už je na novém majiteli, popřípadě v jiném státě, kde není omezen výkon motoru předpisem.)
Letoun je vybaven za letu hydraulicky stavitelnou třílistou vrtulí „Zejda 1“ o průměru 2080mm a hmotnosti 10.5kg . Ta umožní maximalizovat využití kroutícího momentu motoru již od nízkých otáček 2300RPM až do 4200RPM kdy motor dává na výstupní sekundární hřídelo 400Nm což dále umožňuje:
1. Vysoké zrchlení v nulových a nízkých rychlostech a STOL vzlet i z podmáčených ploch.
2. Okamžité stoupání bez rozletu.( pro zkušeného pilota)
3.. Vysokou trvalou cestovní rychlost 220km/h ve FL 40
4. Vysokou manévrovatelnost. Ocasní řídící plochy jsou v urychleném proudu vzduchu o průměru 2m a tedy plně ofukované mají vyšší autoritu od disku vrtule s plošným obsahem 3,39m což je o cca 1m2 větší plocha než u běžné vrtule s průměrem 1720mm.
5. Ekonomický let cestovní rychlostí 140-160km/h při velmi nízké spotřebě paliva cca 10-13 litrů/h a nízkých otáčkách motoru kolem 2800-3000RPM což je 1400-1500 otáček velké dvoumetrové za letu stavitelné vrtule..
6. velmi krátké přistání – lze brzdit vrtulí nastavením na velmi malý úhel a volnoběžné otáčky motoru jsou 800RPM.
7. STOL přistání. Pro lepší manévrovatelnost letounu při nízkých přistávacích rychlostech 80-90km/h je letoun vybaven zvětšenou směrovkou s rohovým odlehčením a ručně ovládané vztlakové klapky s výrazně vyšší hodnotou výchylky až 50stupňů.
Palivové nádrže jsou v křídlech v těžišti letounu s objemem 2x 60l. Dohromady na 120l paliva. Dolet cca 1500-1680Km dle zvolené požadované cestovní rychlosti 1600 až 220 km/h. Letadlo má velmi velkou pohodlnou a odsouvatelnou kabinu s vnitřní šířkou 1300mm.
Lze létat i s plně otevřenou kabinou jako v kabrioletu do rychlosti cca 140km/h.Kabina je upravená a přizpůsobená z letadla Tecnam P 2002 Sierra. Za kabinou a podél kabiny je ocelový nerezový bezpečnostní rám! Kabina je díky překrytu ze SIerry vnitřně větší a prostornější než u tetadel typu Rokoaero nebo Bristell.
Toto letadlo je vhodné pro velké, těžké a dlouhé piloty. V rukou zkušených a pečlivě přeškolené pilotů je ideální pro létání do hor díky přeplňovanému motoru s přímým vstřikem a je přímo určené k přistávání a vzletům z krátkých ploch.
Prázdná hmotnost letounu je užasných 360kg! Legálně tedy uveze dva 100kg chlapy a 54 l paliva a s tím dolétne 864km za bezvětří. Trvalá cestovní rychlost bez aerodynamických krytů kol ( které tam nemám abych mohl přistávat i na neupravených plochách) je při použití BA95 220km/hod v případě plně naloženého letadla i druhou osobou a s plnými nádržemi pak 200km/h. S použitím paliva Verva 100 oktanů se cestovní rychlost zvyšuje na 220/km v hodině. Letoun je krátkodobě schopen letět i 250km/h v horizontu. Pouze asi 5-7 minut ve FL 40 pak dochází již k přehřívání provozních kapalin nad stanovenou mez.
Maximální nepřekročitelná rychlost je 290km/h.
Délka vzletu pro průměrného pilota přes 15m překážku je 183m a délka přistání je 195m. Tato hodnota byla zjištěna pro třílistou na zemi stavitelnou vrtuli o průměru 2000mm. Po mém zaškolení budete schopni vzlétnout a přistát na 150m s za letu stavitelnou vrtulí která je nyní nově instalovaná ( viz videa vzletu a přistání)
Letoun má poziční diodová světla s majáky na směrovce je další diodový maják.
Letoun je bez barvy připraven k nástřiku dle požadavků nového majitele.
Vnitřní vybavení letadla je spatanské- minimalizované pro dosažení nejlepších možných letových výkonů a doletů a aby letadlo zůstalo lehké.
Letoun je vybaven EFISem umělým horizontem HORIZON 80 s funkcí ukázání a navedení na nejbližší letiště v ČR včetně směru, vzdálennosti a předpokládaného času, a zvukovou signalizací pádové rychlosti!
Dále je vybaven mechanickým kvalitním rychloměrem, váriometrem, a výškoměrem, intercomem a radiostanici ICOM s rozsahem 8.33 a elektronickým palivoměrem současně se dvěma mechanickámi ukazateli stavu paliva pro každou nádrž jeden. Vše je provedeno tak, aby si nový majitel mohl letoun personifikovat a dovybavit dle svého přání a požadavků!
Nový majitel dostane k letadlu knihu jak jsem si postavil letadlový motor konverzí z automobilového včetně elektrického schéma zapojení motoru, popisu výroby reduktoru, výrobních výkresů všech reduktorových částí motoru a pokyny k údržbě a provozu motoru a letounu. Letoun nebyl nikdy havarován a nelétal v letecké škole! Používám ho jako praktický demonstrátor vývoje svých konverzí motorů a různých výkonů a k nim přiřazených různých vrtulí různých průměrů , pro zjišťování zrychlení a dosahování maximálních cestovních rychlostí přes 250km/h. Letoun je prakticky nový, létaný mnou za účelem zkušebních letů. Nálet zkušebním pilotem cca 150h. Motor je nový, a má nálet pouze cca 50h. Viz sekce vývoj na letecka skola vysocina tecka cz.
Do letadla lze ještě udělat zakabinová boční okénka. Letoun lze dovybavit záchranným raketovým systémem, autopilotem a kvalitní GPS. Spodní díl krytu motoru je už jiný, estetičtější a menší. Viz video na Rumble DREAMTRAINER- FZ.
Volejte pouze po setmění. Přes den pracuji na svých projektech a nechci být rušen!