Bush pilot training – ukázka upraveného letadla a pilotáže v neznámém a obtížném terénu
Bush flying je pojem pro létání ve ztížených podmínkách, zejména tam, kde není možnost přistání na upraveném letišti. Bush piloti dopravují lidi do vzdálených končin bez infrastruktury, potraviny a jiné potřebné náklady nutné pro přežití v nehostinných částech světa. V tomto segmentu létání se obvykle používají speciálně upravené hornoplošníky s kvalitním podvozkem s tundra koly, plováky nebo lyžemi. S takto vybaveným letounem pak můžete přistát na obyčejné louce, v korytě řeky, nebo na lesní cestě s dostatečným průsekem.
V našich CZ a SK podmínkách Bush pilot výcviku využívají zejména ti piloti, kteří mají u domu či chalupy nějakou tu loučku, nebo pole – tedy jakoukoliv jinou plochu se souhlasem vlastníka a chtějí mít jistotu, že ji, sebe a stroj zvládnou bez nehody a poškození. Dalším pilotům se výcvik může hodit v soutěžním létání při přistání do vymezeného prostoru do decku i jinak. Všem ostatním se násobně zvýší pocit jistoty při případném nouzovém přistání – budou vědět co přesně mají dělat a jakou techniku pilotáže v jakém okamžiku zvolit. Čeká Vás mnoho nouzových přistání pod dozorem.
NEBUDEME DĚLAT NIC, PŘI ČEM BYCHOM POTŘEBOVALI ŠTĚSTÍ !
A také nic, u čeho bychom porušovali zákon nebo předpisy.
Většina pilotů se může po tomto výcviku dostat poněkud dále: začnou vnímat příčný sklonoměr v kožním čití, zjistí, že letadlo se dá řídit i jinak, než se naučili v základním výcviku, budou létat o dost výše a průběžně sledovat vhodné plochy, udržovat je v povědomí pro možné nouzové přistání i pokud budou na dokluz za nimi, pokud před nimi vhodná plocha nebude a v neposlední řadě pokorně přijmou nevyzpytatelnou sílu přírody.
Slibuji Vám, že Ve vás takový výcvik zanechá stopy a při jízdě autem, nebo při procházce v přírodě budete posuzovat různé plochy a jejich povrch, příčný a podélný sklon, směr větru za překážkami a popřemýšlíte i o způsobu přiblížení či vzletu a vhodné technice pilotáže. Pokud ne, pak jsem selhal… Zatím se ale nikomu nestalo, že by si neodnesl takové schopnosti po ukončení BPT.
Tréning Bush pilota je nadstandartní a poměrně obtížný. Není službou letecké školy a také není úplně vhodný pro začínající piloty. Osnova tohoto tréningu vychází z mých osobních zkušeností, bude průběžně modifikována dle Vašich schopností a není oficiálně schválena žádnou autoritou. Pokud se budete chtít zdokonalit ve svých schopnostech právě v této oblasti moc rád se s Vámi podělím o své zkušennosti nabyté z 15 leté praxe létáním z jakýchkoliv jiných ploch.
Zaměření na:
Výcvik pilotů pro přistání a vzlet na krátkých a nezpevněných plochách v blízkosti překážek, zvládnutí úplavu a turbulencí.
Výcvik zaměřený hlavně na nácvik nouzových a bezpečnostních přistání mimo letiště i v horším počasí, do limitu letounu.
Nácvik a úplné zvládnutí skluzu ve fázi klesání, přechodového oblouku, v průběhu podrovnání do konce výdrže se srovnáním přesně těsně před prosedenutím jako prostředku pro maximalizaci zkácení přistání.
Nácvik zábrany pádu, a využití znalostí chování letadla z rychlostí pádových a maximálního náběhu křídla jako prostředku pro eliminaci zkrácení přistání. Zvládnutí ovládání letadla pouze pomocí směrového kormidla a přípusti plynu v druhém režimu letu, letu „na draka“.
Konbinované využití kurzové a zatáčkové metody pro využití boční složky větru pro zkrácení vzletu a přistání a mnoho dalšího viz www. letecka-skola-vysocina.cz
Výcvik PO-NE SR-SS. Letová hodina 3300Kč ( neplatí se zahřívání , a pojíždění, pouze samotný let!)
V zimě létáme na lyžích.
Podmínky pro zařazení uchazeče do kurzu na bush pilota:
1.platný pilotní průkau na ULL ( u pilotů GA lze zařídit pilotní průkaz na ULL v naší škole 2000kč/ let. hodina na typu TECNAM P 2002 Sierra, nebo Yetti J-03 , minimálně přeškolení na typ, test znalostí a zkouška dovedností s inspektorem provozu)
2. Přeškolení na ostruhu (2000kč/za letovou hod., minimálně 2:15h) U pilotů s licencí ULL stačí přeškolení na typ – nemusí dělat zkoušku dovedností)
3. Platná zdravotní prohlídka na ULL od pověřeného leteckého lékaře ( např.: Mudr Moravec, Melechovský ale i jiní dle seznamu LAA )
4. Platné pojištění za škodu způsobenou provozovateli letadla do min 200 000Kč ( Aeroveb, LAA, Argo)
5. Miminimální nálet 100hod ( deklaruje pilot písemě, pokud nemá tento nálet nemůže létat jakékoliv jiné plochy, ale pouze letiště a registrované plochy SLZ!)